Bacaan Ghorib Baroah
Baroah (awal surah at-Taubah) pada Riwayat Hafs qiroat Imam Ashim Thoriq As-Syathiby
membacanya ada 3 variasi :
- Waqof seperti
biasa, dan ibtida biasa. Membaca seperti ini adalah kebiasaan umum masyarakat Indonesia.
- Washol akhir surah al Anfal dilanjutkan awal surah at-Taubah (ayat 1).
- Saktah pada
ayat terakhir surah al-Anfal ( washol) pada ayat pertama surah At-Taubah.
Lafadz Basmalah tidak tercantum di
awal surat at Taubah
حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ بَشَّارٍ حَدَّثَنَا يَحْيَى بْنُ سَعِيدٍ
وَمُحَمَّدُ بْنُ جَعْفَرٍ وَابْنُ أَبِي عَدِيٍّ وَسَهْلُ بْنُ يُوسُفَ قَالُوا
حَدَّثَنَا عَوْفُ بْنُ أَبِي جَمِيلَةَ حَدَّثَنَا يَزِيدُ الْفَارِسِيُّ
حَدَّثَنَا ابْنُ عَبَّاسٍ قَالَ قُلْتُ لِعُثْمَانَ بْنِ عَفَّانَ مَا حَمَلَكُمْ
أَنْ عَمَدْتُمْ إِلَى الْأَنْفَالِ وَهِيَ مِنْ الْمَثَانِي وَإِلَى بَرَاءَةٌ
وَهِيَ مِنْ الْمِئِينَ فَقَرَنْتُمْ بَيْنَهُمَا وَلَمْ تَكْتُبُوا بَيْنَهُمَا
سَطْرَ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ وَوَضَعْتُمُوهَا فِي السَّبْعِ
الطُّوَلِ مَا حَمَلَكُمْ عَلَى ذَلِكَ فَقَالَ عُثْمَانُ كَانَ رَسُولُ اللَّهِ
صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مِمَّا يَأْتِي عَلَيْهِ الزَّمَانُ وَهُوَ
تَنْزِلُ عَلَيْهِ السُّوَرُ ذَوَاتُ الْعَدَدِ فَكَانَ إِذَا نَزَلَ عَلَيْهِ
الشَّيْءُ دَعَا بَعْضَ مَنْ كَانَ يَكْتُبُ فَيَقُولُ ضَعُوا هَؤُلَاءِ الْآيَاتِ
فِي السُّورَةِ الَّتِي يُذْكَرُ فِيهَا كَذَا وَكَذَا وَإِذَا نَزَلَتْ عَلَيْهِ
الْآيَةَ فَيَقُولُ ضَعُوا هَذِهِ الْآيَةَ فِي السُّورَةِ الَّتِي يُذْكَرُ
فِيهَا كَذَا وَكَذَا وَكَانَتْ الْأَنْفَالُ مِنْ أَوَائِلِ مَا أُنْزِلَتْ
بِالْمَدِينَةِ وَكَانَتْ بَرَاءَةٌ مِنْ آخِرِ الْقُرْآنِ وَكَانَتْ قِصَّتُهَا
شَبِيهَةً بِقِصَّتِهَا فَظَنَنْتُ أَنَّهَا مِنْهَا فَقُبِضَ رَسُولُ اللَّهِ
صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَلَمْ يُبَيِّنْ لَنَا أَنَّهَا مِنْهَا
فَمِنْ أَجْلِ ذَلِكَ قَرَنْتُ بَيْنَهُمَا وَلَمْ أَكْتُبْ بَيْنَهُمَا سَطْرَ
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ فَوَضَعْتُهَا فِي السَّبْعِ الطُّوَلِ
قَالَ أَبُو عِيسَى هَذَا حَدِيثٌ حَسَنٌ صَحِيحٌ لَا نَعْرِفُهُ إِلَّا مِنْ
حَدِيثِ عَوْفٍ عَنْ يَزِيدَ الْفَارِسِيِّ عَنْ ابْنِ عَبَّاسٍ وَيَزِيدُ
الْفَارِسِيُّ هُوَ مِنْ التَّابِعِينَ قَدْ رَوَى عَنْ ابْنِ عَبَّاسٍ غَيْرَ
حَدِيثٍ وَيُقَالُ هُوَ يَزِيدُ بْنُ هُرْمُزَ وَيَزِيدُ الرَّقَاشِيُّ هُوَ
يَزِيدُ بْنُ أَبَانَ الرَّقَاشِيُّ وَهُوَ مِنْ التَّابِعِينَ وَلَمْ يُدْرِكْ
ابْنَ عَبَّاسٍ إِنَّمَا رَوَى عَنْ أَنَسِ بْنِ مَالِكٍ وَكِلَاهُمَا مِنْ أَهْلِ
الْبَصْرَةِ وَيَزِيدُ الْفَارِسِيُّ أَقْدَمُ مِنْ يَزِيدَ الرَّقَاشِيِّ
Telah
menceritakan kepada kami [Muhammad bin Basyar] telah menceritakan kepada kami
[Yahya bin Sa'id], [Muhammad bin Ja'far], [Ibnu Abi Adi] dan [Sahal bin Yusuf]
mereka berkata: Telah menceritakan kepada kami [Auf bin Abu Jamilah] telah
menceritakan kepada kami [Yazid Al Farisi] telah menceritakan kepada kami [Ibnu
Abbas] berkata: Aku pernah bertanya kepada Utsman bin Affan: Apa yang
menyebabkan engkau cenderung (menggolongkan) Al Anfaal kedalam al Matsani
(surat yang berjumlah lebih dari seratus), memasukkan Al Baraa`ah ke dalam al
Mi`in (yang kurang dari seratus), engkau meletakan keduanya berdekatan tanpa
ditulis basmalah sebagai pemisah, serta memasukannya kedalam As Sab'uth Thiwaal
(tujuh surat terpanjang) apa sebetulnya yang melatar belakanginya? [Utsman]
menjawab: Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa Salam terkadang dalam satu waktu
diturunkan kepadanya surat yang memiliki banyak ayat, karena itu jika turun
sesuatu padanya beliau memanggil sebagian juru tulisnya lalu bersabda:
"Tulis semua ayat ini pada surat yang terdapat di dalamnya begini dan
begitu, " sedang jika turun padanya satu ayat beliau katakan: "Tulis
ayat ini di surat yang disebut di dalamnya begini dan begitu, " sedangkan
Al Anfaal adalah salah satu surat yang pertama kali diturunkan di Madinah
sedangkan Al Baraa`ah adalah sebagian surat Al Qur`an yang terakhir tetapi
isinya mirip dengan isinya (surat Al Anfaal) sehingga saya menganggapnya
sebagai bagian darinya. Setelah itu Rasulullah wafat tetapi beliau tidak
menjelaskan kepada kami bahwa ia bagian darinya, karena itulah aku letakkan
keduanya secara berdekatan dan tidak menulis basmalah sebagai pemisah serta
menggolongkannya ke dalam As Sab'uth Thiwaal. Abu Isa mengatakan bahwa hadis
ini hasan shahih, kami hanya mengetahuinya dari hadis Auf dari Yazid Al Farisi
dari Ibnu Abbas. Yazid Al Farisi termasuk kalangan tabi'in dan ia meriwayatkan
selain hadis ini dari Ibnu Abbas. Ada yang mengatakan bahwa ia adalah Yazid bin
Hurmuz sedangkan Yazid Ar Raqasi adalah Yazid bin Aban Ar Raqasi, dari kalangan
tabi'in dan tidak bertemu Ibnu Abbas, ia hanya meriwayatkan dari Anas bin Malik
dan keduanya termasuk penduduk Bashrah. Yazid Al Farisi lebih dahulu dari Yazid
Ar Raqasi. (HR At Tirmidzi 3011, dan dihasankan at-Tirmidzi dan ad-Dzahabi)
فحدثناه أبو بكر محمد بن عبد الله الجنيد ثنا محمد بن زكريا بن دينار
ثنا يعقوب بن جعفر بن سليمان الهاشمي حدثني أبي عن أبيه عن علي بن عبد الله بن
عباس قال : سمعت أبي يقول : سألت علي بن أبي طالب رضي الله عنه : لم لم تكتب في
براءة بسم الله الرحمن الرحيم ؟ قال : لأن بسم الله الرحمن الرحيم أمان و براءة
نزلت بالسيف ليس فيها أمان
Telah
menceritakan kepada kami Abu Bakr Muhammad bin Abdullah al Junaid, telah
berkata kepada kami Muhammad bin Zakariya bin Dinar, telah berkata kepada kami
Ya'kub bin Ja'far bin Sulaiman al Hasyimi, telah berkata kepada kami ayahku
dari kakek dari Ali bin Abdullah bin Abbas berkata, aku mendengar ayahku
berkata : aku bertanya kepada Ali bin Abi Thalib, mengapa tidak tertulis di
surat baroah lafadz bismillahirrahmanirrahim? Ali bin Abi Thalib berkata :
Karena bismillahirrahmanirrahim isinya damai, sementara surat at-Taubah turun dengan
membawa syariat perang, di sana tidak ada damai. (HR. al Hakim, didha'ifkan al
Hafidz Ibnu Hajar al 'Asqalani karena Muhammad Zakariya alias al 'Ala-i matruk).
Imam
al-Qurtubi menyatakan di dalam tafsirnya, terdapat lima sebab dalam hal ini di
antaranya ialah:
1. Golongan Arab pada zaman Jahiliyyah apabila di
antara mereka terdapat kaum yang melakukan perjanjian kemudian ingin memutuskan
perjanjian itu, maka mereka tidak akan menulis lafaz basmalah pada surat untuk
memutuskan perjanjian itu. Oleh itu, surah Bara’ah (al-Taubah) diturunkan
bertujuan untuk memutuskan perjanjian di antara Baginda Nabi SAW dengan kaum
Musyrikin. Di mana Baginda Nabi SAW mengutuskan Saidina Ali RA membaca surah
ini kepada mereka tanpa memulakannya dengan lafaz Basmalah.
2. Imam Qurtubi menukilkan athar daripada Ibnu
Abbas RA, bahawa ia bertanya kepada Saidina Usman RA berkenaan dengan tidak
diletakkan lafaz Basmalah pada Surah al-Taubah. Maka Saidina Usman RA
menceritakan bahawa ketika diturunkan sesuatu ayat maka Baginda SAW akan
memanggil tukang tulisnya untuk menulis dan meletakkan sesuatu surah serta ayat
pada tempat yang ditentukan oleh Baginda SAW. Saidina Usman menceritakan lagi
bahawa Surah al-Anfal merupakan surah yang terawal diturunkan dan surah Bara’ah
(al-Taubah) merupakan surah yang terakhir diturunkan di dalam al-Quran. Begitu
juga, isi kandungan serta kisah di dalam kedua surah ini adalah hampir sama.
Selain itu, Baginda Nabi SAW tidak menjelaskan bahawa surah al-Anfal dan Surah
al-Taubah merupakan satu surah yang sama atau tidak. Oleh karena itu, Usman RA
berpendapat (menurut pendapat yang kuat) bahawa surah al-Taubah merupakan
sebahagian daripada surah al-Anfal, oleh sebab itulah Usman RA tidak meletakkan
di antara keduanya lafaz Basmalah.
3.
Riwayat Usman RA, menyatakan bahawa surah al-Taubah tidak tertulis baginya
lafaz Basmalah kerana surah ini merupakan kesinambungan daripada surah
al-Baqarah oleh kerana itulah tidak ditulis di antaranya lafaz Basmalah. Begitu
juga apa yang disebut oleh Said bin Jubair RA, menyatakan surah al-Taubah
menyerupai surah al-Baqarah.
4.
Surah al-Taubah dan al-Anfal merupakan satu surah dan setengah daripada mereka menyatakan dua surah
yang berbeda. Sebab itulah, Usman mengambil jalan tengah dengan tidak
mencantumkan kedua-dua surah ini kemudian beliau tidak meletakkan lafaz
Basmalah. Dan ini bertujuan untuk membenarkan pendapat kedua-duanya.
5. Imam
Qurtubi menukilkan riwayat dairpada Abdullah bin Abbas RA ketika beliau
bertanya kepada Saidina Ali RA berkenaan hal tidak ditulis lafaz Basmalah pada
surah al-Taubah. Justeru Saidina Ali RA menyatakan bahawa lafaz Basmalah
merupakan lafaz keamanan dan surah al-Taubah diturunkan kerana peperangan.
Al-Mubarrid menyatakan bahawa tidak boleh dihimpunkan di antara keduanya (iaitu
Basmalah dan Surah al-Taubah). Kerana Lafaz Basmalah merupakan rahmat dan
Bara’ah di turunkan kerana kemarahan.
6. Imam Qurtubi menyimpulkan di dalam tafsirnya bahawa mengikut pandangan yang sahih, sesungguhnya tidak ditulis lafaz Basmalah pada surah al-Taubah kerana wahyu daripada Jibri AS tidak di datangkan lafaz Basmalah ketika ayat ini diturunkan. (Lihat Tafsir al-Qurtubi, 8/61-63; Tafsir al-Munir, 10/92). Demikianlah pemaparan kami tentang baroah semoga berfaedah kepada para pembaca.
[1] Kuliah
Syaikh Abu Hibban bin Shalih, Mujaz Qiroah Asyrah, jarak 28 Generasi antara
beliau dengan Rasul saw.